Allt fler söker medmänskligt stöd

Under 2021 besvarade "Minds Självmordslinje" cirka 80 000 samtal. Det är en ökning med 37 procent jämfört med året innan. Det framgår av ett pressmeddelande från den ideella organisationen Mind.

"Minds Självmordslinje" är en telefonlinje för den som har tankar på att ta sitt liv. En annan målgrupp är anhöriga till närstående med sådana tankar. Linjen bemannas av utbildade volontärer.

Hit kan man vända sig anonymt genom att ringa eller chatta dygnet runt för att få medmänskligt stöd. De vanligaste samtalsämnena är självmordstankar, ångest, nedstämdhet och ensamhet.

Innehållet i samtalen har inte förändrats under pandemin, men antalet samtal har ökat avsevärt, skriver Mind i pressmeddelandet.

För att kunna ta emot ännu fler samtal från människor i kris behöver organisationens resurser förstärkas, skriver Mind vidare, och önskar därför en offentlig finansiering av organisationens medmänskliga stöd med 50 procent.

Text: Barbro Falk

Senast uppdaterad 2022-02-04 av Josefine Göransson, ansvarig utgivare Lennart Magnusson