Köra för att lära
Köra för att lära är en metod som utvecklats av Lisbeth Nilsson. Hon är leg. arbetsterapeut och utvecklade metoden för sin avhandling Driving to learn som lades fram 2007 vid Medicinska fakulteten vid Lunds universitet.
Avhandlingen bygger på resultaten av projektet Köra för att lära som Lisbeth Nilsson inledde 1993. I avhandlingsprojektet har totalt 109 personer med kognitiva funktionshinder fått köra elrullstol.
En grundtanke med metoden är att personen som kör ska öka sin medvetenhet och vakenhet. Det handlar inte om att lära sig köra säkert och funktionellt. Av den anledningen har projektet haft både gående och rörelsehindrade förare.
Elrullstolen är ett verktyg som kan användas för att lära orsak och verkan på enkel eller mer komplicerad nivå. Föraren rör vid en joystick och något händer direkt.
Föraren kör elrullstolen i ett rum med olika föremål och hinder som föraren kan krocka med. Det lägger på ytterligare en viktig erfarenhet av körningen. Upplevelsen av rummet.
Rörelsehindrade förare får också en rörelseupplevelse som de själva tagit initiativ till. Aktiviteten ger rörelseglädje och en kort stunds autonomi.
En rolig aktivitet
Lisbeth Nilsson visar i sin avhandling att metoden fungerar. Förarna ökade sin vakenhet och medvetandenivå.
Glädje och intresse är grundläggande för inlärning. Med hjälp av glädjeuttryck, kroppsspråk och alternativa kommunikationssätt förmedlade deltagarna i studierna att metoden är en rolig och uppskattad aktivitet.
Senast uppdaterad 2021-08-09 av Josefine Göransson, ansvarig utgivare Lennart Magnusson