Föräldrautbildande insatser

AI- generad bild
Föräldrars erfarenheter av lärande i gruppbaserade utbildningsinsatser om barnets funktionsnedsättning.
Vid webbinariet presenterades och diskuterades en kunskapsöversikt gjord på uppdrag av Föreningen Habilitering i Sverige. I översikten har forskningsresultat från flera studier sammanställts, med fokus på faktorer som föräldrar upplever underlättar deras lärande och nyttogörande i samband med gruppbaserade utbildningar om intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism.
Resultaten har redovisats i en svensk rapport som syftar till att stödja barn- och ungdomshabiliteringar runt om i landet i att erbjuda gruppbaserade föräldrautbildningar på ett sätt som gynnar familjerna i vardagen.
Rapporten presenterades av Anna Rensfeldt Flink, forskare och ansvarig för arbetsgruppen bakom kunskapsöversikten. Därefter följde ett samtal med Emma Gotthardsson, logoped vid barn- och ungdomshabiliteringen i Region Skåne, som delade med sig av sina erfarenheter av att utveckla föräldrautbildningar och av att möta och guida föräldrar i grupp.
Webbinariet kommer att kunna ses i efterhand här inom kort.
Medverkande:
Anna Rensfeldt Flink, forskare och logoped vid Habilitering & Hälsa, Västra Götalandsregionen, ansvarig för arbetsgruppen bakom kunskapsöversikten
Anna Rensfeldt Flink
Emma Gotthardsson, logoped vid Habiliteringsmottagning barn och unga i Malmö.
Emma Gotthardsson
Mona Pihl, moderator under webbinariet. Möjliggörare/praktiker på Nka.
Mona Pihl
Datum: Torsdagen den 16 oktober klockan 14.00 – 15.15
Senast uppdaterad 2025-08-21 av Paul Svensson, ansvarig utgivare Maria Nilsson